De valkuilen van crowdfunding

De valkuilen van crowdfunding

Crowdfunding is een toegankelijke manier om uw product of dienst onder de aandacht te brengen en tevens uw financiering rond te krijgen. Helaas is dat in veel gevallen ook een groot nadeel. Veel ondernemers verwachten dat het geld vanzelf binnenkomt wanneer het project online staat. Dit is uiteraard niet het geval. Een goede crowdfundingscampagne vergt een goede voorbereiding.

Graag delen wij de zes grootste valkuilen bij crowdfunding. Lees ze en leer van andermans fouten. Zorg dat uw project wel succesvol zal zijn!

1. Slechte voorbereiding

Laat u niet verleiden door de mooie beloftes die gedaan worden, maar bekijk alle mogelijkheden van crowdfunding goed. Kijk hierbij in het bijzonder naar de marketingvoordelen. Haal meer uit een campagne dan alleen een financiering. Dit kunt u bereiken door een project goed voor te bereiden. Bekijk bij verschillende platformen de mogelijkheden en kies voor een partij die goed aansluit bij het bedrijf en uw plannen.

Breng uw verschillende doelgroepen in kaart. Wanneer u dit niet doet, is het onmogelijk te bepalen hoe u uw doelgroep kunt bereiken. Hierdoor trekt u investeerders aan in plaats van echte ambassadeurs.

Uw campagne staat online en u wilt beginnen met de promotie, maar op dat moment moet er net een belangrijke aanbesteding de deur uit. Wij zien veel mensen die in het bedrijf werken en tijd te kort komen om aan hun bedrijf te werken. Een aanbesteding kan altijd tussendoor komen. Zorg ervoor dat u al uw communicatiemiddelen op de plank heeft liggen alvorens u de campagne start. Bereid het goed voor en zorg dat u het meeste werk vooraf heeft afgerond. Dit geeft u een hoop rust en dat zal de crowd als zeer positief ervaren.

2. Geen passend doelbedrag

Crowdfunding klinkt leuk, maar het is geen gratis geld. U zult zich moeten realiseren dat u wel een financiële verplichting aangaat. Rente en aflossing moeten maandelijks overgemaakt worden en een late betaling kan een negatief effect hebben op het imago van uw bedrijf. Een andere valkuil is om het doelbedrag vast te stellen naar aanleiding van een begrotingsgat. Echter is het veel verstandiger om uw doelbedrag te laten afhangen van hetgeen u verwacht te kunnen ophalen. Stel uzelf de vraag: Hoeveel kan ik ophalen bij mijn doelgroep en vul dit aan middels andere financieringsvormen. Niet andersom!

Bekijk de bijkomende kosten van het platform goed, als ook uw communicatiemiddelen en overige kosten. Zorg er daarnaast voor dat er een goede verhouding blijft tussen vreemd en eigen vermogen.

3. Slechte presentatie

In uw presentie kunt u de crowd overtuigen om in uw project te investeren. Een aantrekkelijke pitch is dan ook van groot belang, het is tenslotte voor veel mensen de eerste kennismaking met uw bedrijf. Een slecht verhaal met onprofessionele foto’s en video is dan ook een grote valkuil bij crowdfunding. We begrijpen dat u hier graag geld op wilt besparen, maar het is wel het visitekaartje van uw organisatie. Maak een professionele video van 1 tot 2 minuten en neem uw doelgroep mee op reis.

4. Beloftes niet nakomen

Er is niks vervelender dan mensen die hun beloftes niet nakomen. Dit geldt ook voor de crowd. Zorg voor een open, eerlijk en vooral realistische presentatie van uw plannen. De crowd vindt het niet erg wanneer er nog uitdagingen te overwinnen zijn, maar wanneer beloften niet nagekomen zullen worden verliest u ambassadeurs.

U vermeldt hoeveel geld u in welke periode wilt ophalen, voor welk doel. Dit zijn allemaal afspraken die online gepresenteerd worden. Sommige ondernemers beloven investeerders vanaf een bepaald bedrag extra beloningen. Denk hier vooraf goed over na. Zorg dat u uw doelen en afspraken zo goed mogelijk kunt nakomen. Liever eerder dan te laat. U zult begrijpen dat slechte ervaringen veel invloed hebben op uw bedrijf.

5. Eigen netwerk niet in zetten

Veel ondernemers twijfelen erover of ze de leden van het eigen netwerk zullen inzetten. Ze zijn bang dat ze hen te veel lastig zullen vallen. Daarnaast is geld vragen aan bekenden voor sommige ondernemers een grote drempel.

Wanneer u niet uw eigen netwerk wilt betrekken kunt u beter voor andere financieringsvormen kiezen. U heeft uw netwerk namelijk hard nodig. Zij zullen uw project moeten dragen door het te delen met anderen, het onder de aandacht te brengen en de eerste investeringen te doen. Uw eigen netwerk zal tussen 20 en 30% van uw doelbedrag moeten kunnen realiseren. Nog belangrijker, zij zullen het project naar een hoger niveau moeten tillen.

Breng uw doelgroep goed in kaart alvorens u een campagne start en informeer haar erover. Elke relatie in uw netwerk die u vergeet is een verloren kans. Bekijk hoe u hen het beste kunt benaderen en durf hen te vragen om een bijdrage of actie.

6. Geen vervolg na succesvolle campagne

De laatste valkuil die wij graag met u willen delen is het niet vervolgen van de communicatie na een succesvolle campagne. U heeft veel tijd geïnvesteerd in het in kaart brengen van uw doelgroep, het bereiken van haar en het overtuigen van het succes van uw project. Veel ondernemers denken dat ze klaar zijn wanneer het doelbedrag is gehaald, maar dit is allesbehalve het geval of een gemiste kans.

Crowdfunding biedt u de mogelijkheid om veel betrokken ambassadeurs te creëren en kan belangrijke voordelen opleveren gericht op de lange termijn zoals trouwe klanten, naamsbekendheid en veel promotie naast uw financiering. Zorg er daarom voor dat investeerders ook na een succesvolle campagne op de hoogte worden gehouden van de ontwikkelingen van uw bedrijf en blijf hen betrekken bij uw organisatie. Zorg dat het trouwe klanten en ambassadeurs blijven na alle geïnvesteerde energie.

Laatste berichten

Portefeuille-informatie Kapitaal Lokaal

Lees meer

Crowdfunding en belasting

Lees meer

Op de hoogte blijven van Kapitaal Lokaal?


Ik wil de nieuwsbrief ontvangen voor:

Deel dit blog

Kapitaal Lokaal B.V. heeft een ontheffing ontvangen van de AFM voor het bemiddelen in opvorderbare gelden als bedoeld in artikel 4:3, vierde lid van de WFT.

Kapitaal Lokaal B.V. is opgenomen in het AFM register onder nummer 19000043 en staat onder toezicht van de AFM.