Bij crowdfunding gaat het niet alleen om de financiering. Crowdfunding wordt steeds vaker ingezet als marketingmiddel. Slimme marketeers zetten crowdfundingmarketing in om hun doelen te behalen. In deze blog leest u de 6 belangrijkste marketingvoordelen bij crowdfunding.
De media zullen elke dag weer met nieuws moeten komen. Ze zijn op zoek naar nieuws maar zullen niet graag uw dienst of product promoten. Crowdfunding daarentegen wordt door de media gezien als een sympathiek, nieuw, hip en sexy onderwerp om over te schrijven. Hierdoor is het voor u veel makkelijker om gratis publiciteit te creëren.
Crowdfunding dwingt u om goed na te denken over uw marketingstrategie. Wie zijn uw doelgroepen? Wat zijn hun behoeften en op welke wijze kunt u hen het beste bereiken? Kapitaal Lokaal zoekt samen met u naar de meest geschikte strategie om uw klanten zo goed mogelijk te vinden. Hierdoor komt u in contact met nieuwe potentiële klanten en kunt u aan de hand van klantprofielen uw klantenbestand nog meer laten groeien. Tevens zullen investeerders geloven in u en uw plannen. Hierbij gaat het om gekwalificeerde leads die echt geïnteresseerd zijn in uw product of dienst.
Crowdfunding maakt niet alleen van uw klanten echte ambassadeurs. U zult niet alleen publiciteit via de krant en uw eigen communicatiemiddelen krijgen, maar ook via mond-tot-mondreclame. Een project gaat pas door wanneer het totale doelbedrag is gehaald. Hierdoor hebben investeerders baat bij een succesvol project. Zij zullen u meehelpen bij het succesvol maken van uw project door er over te praten met anderen. Een gemotiveerd verkoopteam van oneindige omvang dat kosteloos voor u werkt. Welke ondernemer wil dat nu niet?
Ook na de campagne zal deze doelgroep uw bedrijf promoten binnen hun eigen kringen. Zij zullen berichten delen, positief over uw bedrijf praten en nieuwe klanten aandragen.
Crowdfunding is een ideaal middel om te onderzoeken of er genoeg vraag naar uw product of dienst is. Stel u bent ondernemer en start een crowdfundingcampagne voor een bioscoop in uw eigen woonplaats. Wanneer het project moeizaam verloopt en investeringen uitblijven, zult u zich moeten afvragen of er wel vraag is naar een bioscoop in deze bepaalde regio. Misschien is uw eigen woonplaats minder geschikt en kunt u het beter in een andere stad proberen. Daarnaast heeft u de mogelijkheid feedback te verzamelen gedurende de campagne om uw plannen beter te laten aansluiten bij de vraag vanuit de markt. Hierdoor hoeft u geen kostbaar marktonderzoek te verrichten en uw potentiële klanten lastig te vallen met ongevraagde enquêtes.
Crowdfunding wordt niet snel gezien als ‘commercieel’. Als ondernemer kunt u hier gebruik van maken door op een sympathieke manier aan uw imago te werken. Hierdoor verhoogt u de goodwill bij uw klanten. U kunt aan uw merkwaarde bouwen en werken aan een innovatief imago.
Tevreden klanten zijn potentiële weglopers. Klanten die uw bedrijf met een 7 beoordelen zullen gemakkelijk overstappen naar één van uw concurrenten. Daarom wilt u de relatie met uw klanten zo verbeteren dat zij loyaal aan uw onderneming worden: echte ambassadeurs. Crowdfunding realiseert dit voor u. Personen die geld investeren in de bakker om de hoek zullen ook daar hun brood kopen. Wanneer het goed gaat met de bakker biedt dat de investeerders meer zekerheid van het nakomen van de financiële verplichtingen.
Bind niet alleen klanten aan uw organisatie, maar ook uw leveranciers, vrienden, familieleden en omwonenden. Dit zal het bedrijf aan alle kanten ten goede komen.
Het is niet voor niets dat Philips, Vodafone, Domino’s Pizza, en Google het afgelopen jaar allemaal actief waren op crowdfundingsplatformen. Financieel hebben zij het niet nodig. Voor deze bedrijven gaat het puur om de marketingmogelijkheden van crowdfunding.
Kapitaal Lokaal maakt gebruik van de kracht van lokaal. Lokale investeerders en lokale ondernemers bij elkaar brengen. Kapitaal Lokaal heeft het doel om de financiering rond te krijgen met gerichte investeerders; de doelgroep van het desbetreffende bedrijf. En deze is elke keer anders. De lokale bakker behaalt geen voordeel uit de bovenstaande marketingvoordelen wanneer men uit heel Nederland geld investeert in zijn campagne. Deze bakkerij heeft er baat bij dat er lokaal wordt geïnvesteerd door de (potentiële) doelgroep.
Bij Kapitaal Lokaal draait het altijd om de combinatie tussen financieren en marketing. Het is dan ook geen toeval dat het management bestaat uit een financieel- en een marketingexpert.
Wilt u ook samen met Kapitaal Lokaal op zoek naar de ideale manier om uw doelgroep te bereiken? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek over de mogelijkheden.
Kapitaal Lokaal B.V. heeft een ontheffing ontvangen van de AFM voor het bemiddelen in opvorderbare gelden als bedoeld in artikel 4:3, vierde lid van de WFT.
Kapitaal Lokaal B.V. is opgenomen in het AFM register onder nummer 19000043 en staat onder toezicht van de AFM.