Vandaag de dag horen we steeds meer succesverhalen over geslaagde crowdfundingcampagnes. Indruk maken op de doelgroep gaat voor ondernemers steeds vaker vóór de financieringsmogelijkheden van crowdfunding. Een onvergetelijke crowdfundingcampagne resulteert nu eenmaal in een groot bereik, veel aandacht van media en naamsbekendheid. Wat maakt een campagne succesvol en onvergetelijk? Wij geven u graag zeven crowdfunding tips waarmee u echt indruk kan maken bij uw doelgroep.
U bent zeker niet de eerste die crowdfunding inzet om doelen te bereiken. Vele ondernemers gingen u voor en daar kunt u van profiteren. Bekijk de campagnes van succesvolle projecten, maar ook van de projecten die het niet gehaald hebben. Op deze manier kunt u leren van andermans fouten en de succesfactoren voor een succesvol project bepalen. U hoeft immers het wiel niet opnieuw uit te vinden. Echter, blijf altijd van uw eigen kracht uitgaan. Maak uw campagne uniek en zorg dat deze bij u past!
Het ligt misschien erg voor de hand, maar van groot belang bij een succesvolle campagne is de voorbereiding. Ondernemers die hun project volledig voorbereiden hebben vele malen meer kans op succes dan ondernemers die onvoorbereid hun project online zetten. Zorg dat u vooraf uw doelgroep in kaart heeft en weet hoe u deze kunt bereiken.
Stel een communicatieplan op waarin u vermeldt op welke momenten u welke content aan welke doelgroep beschikbaar stelt. Ga op zoek naar het raakvlak van hetgeen u wilt communiceren en hetgeen de doelgroep wil horen. De doelgroep zal uw project gemakkelijker delen binnen haar netwerk wanneer het voor haar als interessant wordt ervaren.
Creëer een overtuigend verhaal ondersteund met foto’s en video’s van hoge kwaliteit. Een krachtige video geeft het project een gezicht en spreekt de crowd veel meer aan dan alleen een foto. In deze video van één tot twee minuten kunt u het project persoonlijk toelichten.
Nog belangrijker dan overtuigend beeldmateriaal is het om altijd integer te zijn. Maak zaken niet mooier dan ze zijn. De crowd vindt het niet erg wanneer er nog uitdagingen overwonnen moeten worden. Het benoemen van uitdagingen zal de sterke punten in uw pitch eruit doen springen. De praktijk heeft al bevestigd dat dit projecten veel succesvoller maakt.
Hoe mooi uw verhaal en netwerk ook is, wanneer de crowd geen affectie voelt met het product zal het nooit succesvol worden. De crowd houdt van knuffelbare projecten, tastbare producten en veel beleving. Zo investeert de crowd liever in een kinderdagverblijf om de hoek dan in een ondernemer die het kapitaal inzet voor zijn marketingbudget.
De timing van de campagne mag niet worden onderschat. Het beste moment om een campagne te starten is afhankelijk van het project. Hierbij zal er goed naar de doelgroep gekeken moeten worden. Wanneer zit deze te wachten op uw oplossing in de vorm van een dienst of product? Zo zit niemand op een hippe koelbox te wachten als het winter is en zal men in de zomer niet snel investeren in een kerstballenwinkel.
We zien dat steeds meer bedrijven gebruik maken van ‘serial crowdfunding’. Hierbij zetten zij meerdere kleine campagnes achter elkaar in, waarbij ze vaker een klein bedrag ophalen en niet eenmalig het totale bedrag.
Tot slot doet u er goed aan om de doelgroep warm te maken voor de start van de campagne. Let er hierbij op dat u dit niet te vroeg doet en ga vooral niet spammen.
De crowd wordt inmiddels niet meer warm van rooskleurige bedrijfscijfers. Men wil beleving! Neem uw doelgroep mee in het verhaal en laat haar een kijkje nemen in de keuken van uw bedrijf. Kortom, betrek de crowd bij uw proces. Delen is het nieuwe vermenigvuldigen! Houd het spannend en neem uw publiek mee op avontuur. Door uw verhaal op een unieke manier over te brengen, weet u elke investeerder te boeien.
Houd de doelgroep op de hoogte en vier successen met haar. Het stopt niet op het moment dat men heeft geïnvesteerd. Houd investeerders op de hoogte, ook na een succesvolle campagne en maak echte ambassadeurs van hen.
Welk financieringsdoel u ook heeft, wanneer u uw campagne ook start: durf er helemaal voor te gaan. Ga er volledig voor en laat weten welke plannen u heeft en zet alle mogelijke middelen in. Stuur een bericht naar de lokale pers, familie, vrienden, leveranciers en overige bekenden. Durf te vragen of zij actief willen meewerken om het project succesvol te maken.
Of het nu gaat om de onlinewereld, de gedrukte media of om de gesprekken tijdens de verjaardagen; uw project zal het gesprek van de dag moeten worden om echt impact te maken!
Kapitaal Lokaal helpt u graag bij het opstellen van een onvergetelijke crowdfundingcampagne. Neem voor meer informatie contact met ons op of start vandaag nog met uw eerste aanvraag.
Kapitaal Lokaal B.V. heeft een ontheffing ontvangen van de AFM voor het bemiddelen in opvorderbare gelden als bedoeld in artikel 4:3, vierde lid van de WFT.
Kapitaal Lokaal B.V. is opgenomen in het AFM register onder nummer 19000043 en staat onder toezicht van de AFM.